ZWART VIERKANT
2. ROOKSLIERTEN, FLESSEN
3. HET SCHUIMSPOOR VAN DE RAMP
4. EL GRECO IN TOLEDO
5. PARIJS IS EEN PORTAAL
6. DE ONNOEMELIJKE VERLEIDELIJKHEID VAN DE BEWZIJKENDE DEUGD
7. SIERLIJKE SCHADUWMOND
CD AND LP RELEASED BY ONISM PRODUCTIONS IN 2021 AND 2025.
TAPE RELEASED BY KUNSTLICHT IN 2021.
TJEBBE BROEK - GUITAR, PERCUSSION, FOLEY, SYNTHESIZER, SPANISH GUITAR
BAS VAN DER PERK - DRUMS, PERCUSSION
SYLWIN CORNIELJE - BASS
GLENN COENEN - VOICE ACTING
INEKE NOORDHUIZEN - VOICE ACTING
ALBERTO PÉREZ JURADO - TROMBONE, TRUMPET
HANNET ENGEL - CASTANETS
JOOST VERVOORT VOCALS ON SIERLIJKE SCHADUWMOND
FLORIS HAGEMANS - DRUM ENGINEERING, GUITAR ENGINEERING
WOUT DE KRUIF - DRUM ENGINEERING
RUBEN WIJLACKER - MIXING
ROBERT HOBSON - MASTERING
SANJA MARUSIC - COVER ART
N. - LAYOUT (CASSETTE VERSION)
RECORDED OCTOBER 2019 - JULY 2020
DRUMS RECORDED AT STATE OF SOUND, UTRECHT
GUITAR RECORDED AT DOMPLEIN, UTRECHT
ALL OTHER INSTRUMENTS RECORDED AT LUCHTKASTEEL STUDIO, UTRECHT
EEN ANDERE RUIMTE
TUSSEN WANDEN VERBORGEN
SCHEMERENDE AANDRIFT
OPGETROMMELD DOOR HET SIGNAAL
EEN HOLLE ECHO
EEN VERRE CLIMAX
INEENS LIJKT HET ALLEMAAL BINNEN HANDBEREIK
DE GLIMP
HET BEELD
DE AANRAKING
LAAT HET ALLEMAAL KOMEN
ONTSLUIERDE BRUID BIJ HET VENSTER
MAAGDELIJK STAAT ZE DAAR
HAAR GELE HUID, TRILLEND ONDER DRUPPELEND KAARSVET
WACHTEND OP DE KLAPPEN VAN HAAR BELAGER
HET IS ZO EENVOUDIG OM TE DROMEN WANNEER ER NIETS IS
MAAR HET CONCRETE STELT ONOPHOUDELIJK TELEUR
DE REALITEIT EN DE DROOM WORDEN ÉÉN;
ZIJN NIETS DAN
EN DUS
VERGIF
DOFFE WARMTE
DRUKKEND TEGEN HET GLAS
HET HOOFD HANGT NAAST ELLENDE
DE GEUR VAN AS EN DE VLOEIBARE VLAM
DE ELLENDIGE FLES
NAAR BENEDEN RAZENDSNEL
BRANDENDE HITTE BOVEN EEN VASTGENAGELD LIJNENSPEL
DRUK VERTEREND
EEN EINDELOOS NIETSLAND
DE GEEST OP EEN LINEAIR TRAJECT
ZANDERIG, DE OVERTOCHT NAAR HET NOORDEN
IJLENDE ARTIEST, LUISTER: HET ZUIDEN SMEULT NA OP DE ZADELS VAN DE RUITERS
AAN DE WAANZIN ONTSNAPPEN,
’T IS ALTIJD TEVERGEEFS
I. BEWEGINGEN
TREKKEND NAAR BOVEN
DE SCHILDER ZIT STIL
HOBBELT VOORT
DENDERT MEE
NAAR VOREN, NAAR ACHTEREN
IN HET SCHUIMSPOOR VAN DE RAMP
HOEVEN, GALOPPEREND ACHTER DE WAGON
BIJTEND
DRUKKEND
HIJGEND
SLIJMEND
ZWIJGEND
II. ONTMOETING MET HET ROOFDIER:
ZIE HIER
DE ZACHTE VROUWENVORM
DIE ALS EEN MAGNETISCHE OASE AANTREKT
EN VERLEIDT
ZE KNEEDT DE REALITEIT MET HAAR ZEEHANDEN, WANT ZE ÍS DE ZEE:
ONDER HAAR HUID, DE ZEE
ZIJ IS DE PROTODOOD IN ZWARTE HAREN
EEN VOORBODE VAN DE KUNST
EEN SCHIM VAN LICHTE ZEDEN
BEGIN:
…EN DE VORM, ZO TRAAG
VOLGT ZIJN INSTABIELE WAAN
SCHUDT NU DE HELDERBLAUWE, KOUDE VROUWENHAND
EN HAAR FORCERENDE TRANSPARANTIE
VER-GE-ZEL-LEN
VERGEZELLEN
VER-GE-ZEL-LEN
ONDERWERPEN
HALF IN HAAR MACHT, HALF ERUIT
ONDERWERPEN!
HET PAD LEIDT LANGS DE GEAMPUTEERDE KLOK;
NAAR DE SACRISTIE
OMRINGD DOOR DE GROTE GRECO
OPENBARING VAN HET GEHEIM: MODERNISME, VERBORGEN IN DE PASSIE
DOOR HET ZUIDEN EN HET NOORDEN SCHALLEN NU DE TROMPETTEN VAN AMDUSIAS
GALMENDE KAKOFONIE KLINKT IN DE JUWELENSTAD
SCHUIMBEKKEND VOORUITZICHT, MAAR NU EERST: DE VROUW
EINDE:
DE MARIONET EN DE PION, TEZAMEN IN HET SPEL.
DE GEKTE EN SLAVERNIJ DANSEN MET ELKAAR OP DE TAFEL VAN DE RATIO
NU LOST ALLES OP IN DE MENIGTE
HET GEJOEL EN GEROEP WAAIT ALS STOF DOOR DE DRONK
EN BEVRUCHT WERVELEND DE PULSERENDE MASSA
DE DWAAS HOUDT HET LEVEN BINNEN
EN DEZE GEHEVEN GLAZEN DRUKKEN TEGEN ZACHTE LIPPEN
HIER DRUIPT DE NACHT GERUISLOOS LANGS HET DIJBEEN
EN BEKLEMT ZIJ LACHEND DE GEEST
STRELENDE HANDEN VERWELKOMEN MET VOORZICHTIGE BEWEGINGEN DE SCHELE ZIENER
HIER, VER VAN HUIS: DE NACHT ZELF WORDT EEN ONDERKOMEN
KOM NU MAAR, EN GRIJP HEM NU HET NOG KAN
WANT MORGEN IS ALLES WEER WEG
BIJ OCHTENDLICHT WORDT DE ESSENTIE HERKEND; DE BLIK AFGEWEND
DE CHAOS, TIJDELIJK BEVRIJD
HET GELAAT, VLUCHTIG GETOOND
DE KOUDE BOEZEM SMOORT DE DWAAS
EN WASEMT EXOTISCHE AROMA’S VAN EEN LAATSTE, VERGETEN LIEFDE
HET VERSTAND SPREEKT TOT HET HOGERE:
'IS DIT GEPROJECTEERDE WAANZIN, OF EEN PLOTSELING BESEF?'
TREK HEM UITEEN EN VIERENDEEL DE GEEST
ONDER EEN HONGERIGE HEMEL
DE GEHELE KOSMOS SNAKT NAAR LEVEN
IN DEZE DONKERPAARSE WAAS VAN CURVEN, SIERLIJKE RONDINGEN
ZIJN GOLVENDE LAKENS EN UITNODIGENDE BLIKKEN DE INGANG VAN HET LABYRINT
I. DE HEILIGE VULVA:
IN DE DROOM
TUSSEN SCHEMERENDE AARDLAGEN
LIGT EEN GAPENDE, OPEN MOND
MAAR HET IS NIET ZIJN MOND
OPENGESPERDE OGEN LEIDEN DE SCHELE ZIENER LANGS HAAR LIPPEN
DOOR HET UITGEHOLDE DAL
II. NACHT IN PARIJS, 1924:
EN DE WERELD STAAT STIL
ER WORDT NIET GESLAPEN
NIET DOOR HEM, NIET DOOR HAAR
IEDEREEN IS; ZIJ ZIJN WAKKER IN DE DROOM
GELAATSTREKKEN VERDUISTEREN EN LICHTEN OP LANGS EEN ADEMEND GORDIJN
EN HET RUMOER OP STRAAT REKT ZICH UIT, GRIJPT NAAR HET VENSTER EN DIFFUNDEERT IN GEFLUISTERD VERDRIET
DE TRANEN IN HAAR OGEN HERBERGEN EEN GEDULDIG VERLANGEN:
'ZIE MIJ, ZIE MIJ'
HAAR KWETSBAARHEID KLEEDT HAAR UIT, MAAR ONDER HAAR HUID EEN VOORBIJE ZONSONDERGANG, KOUDE BRIES, KOUDE HERFST, KOUDE WINTER
EN MET ZUIDELIJKE HANDEN EN EEN ZUIDELIJK BEGEERTE STREELT HIJ NU SCHOKKENDE SCHOUDERS, KLOPPENDE BORST, RILLENDE DIJEN
OVER HET NIETS ONDER HAAR HUID
EN ALS GOLVEN, BREKEND OP ROTSEN, SPOELEN ZIJ OVER ELKAAR NAAR BENEDEN
RITMISCH OVER ELKAAR; RITMISCH NAAR BENEDEN
NAAR DE TOEKIJKENDE BRON, GAPEND IN HET DUISTER, TUSSEN SCHEMERENDE AARDLAGEN
III. GEVANGENSCHAP:
DE MUZE DAALT NEER OVER HET BEWUSTZIJN
SPREIDT HAAR VLEUGELS; BELICHAAMT HET AFSTANDELIJKE IDEAAL
ALTIJD BINNEN HANDBEREIK. ALTIJD OP AFSTAND
EN ZE BLIJFT PERFECT, OMDAT ZE NIETS MEER IS
OMDAT ZE ER NIET MEER IS
OMDAT ZE NIETS IS
EN HIJ BLIJFT GEKETEND
TOT HIJ NIETS MEER IS
NIETS MEER IS
NIET MEER IS
IV. VALLEN/ GEVALLEN:
BLOEI OP! WORD WAKKER!
FLOREER IN VERGIFTIGDE TUINEN
PARIJS WAS EEN PORTAAL