ZWART VIERKANT











1. MARIA SEGOVIA
2. ROOKSLIERTEN, FLESSEN
3. HET SCHUIMSPOOR VAN DE RAMP
4. EL GRECO IN TOLEDO
5. PARIJS IS EEN PORTAAL
6. DE ONNOEMELIJKE VERLEIDELIJKHEID VAN DE BEWZIJKENDE DEUGD
7. SIERLIJKE SCHADUWMOND



CD AND LP RELEASED BY ONISM PRODUCTIONS IN 2021 AND 2025.
TAPE RELEASED BY KUNSTLICHT IN 2021.


RUBEN WIJLACKER - GUITAR, VOCALS, PERCUSSION, FOLEY, SYNTHESIZER
TJEBBE BROEK - GUITAR, PERCUSSION, FOLEY, SYNTHESIZER, SPANISH GUITAR
BAS VAN DER PERK - DRUMS, PERCUSSION
SYLWIN CORNIELJE - BASS

GLENN COENEN - VOICE ACTING
INEKE NOORDHUIZEN - VOICE ACTING
ALBERTO PÉREZ JURADO - TROMBONE, TRUMPET
HANNET ENGEL - CASTANETS
JOOST VERVOORT VOCALS ON SIERLIJKE SCHADUWMOND

FLORIS HAGEMANS - DRUM ENGINEERING, GUITAR ENGINEERING
WOUT DE KRUIF - DRUM ENGINEERING
RUBEN WIJLACKER - MIXING
ROBERT HOBSON - MASTERING

SANJA MARUSIC - COVER ART
N. - LAYOUT (CASSETTE VERSION)

RECORDED OCTOBER 2019 - JULY 2020
DRUMS RECORDED AT STATE OF SOUND, UTRECHT
GUITAR RECORDED AT DOMPLEIN, UTRECHT
ALL OTHER INSTRUMENTS RECORDED AT LUCHTKASTEEL STUDIO, UTRECHT










№ 1. MARIA SEGOVIA 



EEN ANDERE RUIMTE
TUSSEN WANDEN VERBORGEN
SCHEMERENDE AANDRIFT
OPGETROMMELD DOOR HET SIGNAAL


EEN HOLLE ECHO
EEN VERRE CLIMAX
INEENS LIJKT HET ALLEMAAL BINNEN HANDBEREIK

DE GLIMP
HET BEELD
DE AANRAKING

LAAT HET ALLEMAAL KOMEN

ONTSLUIERDE BRUID BIJ HET VENSTER
MAAGDELIJK STAAT ZE DAAR
HAAR GELE HUID, TRILLEND ONDER DRUPPELEND KAARSVET
WACHTEND OP DE KLAPPEN VAN HAAR BELAGER


HET IS ZO EENVOUDIG OM TE DROMEN WANNEER ER NIETS IS
MAAR HET CONCRETE STELT ONOPHOUDELIJK TELEUR
DE REALITEIT EN DE DROOM WORDEN ÉÉN;
ZIJN NIETS DAN
EN DUS
VERGIF
№ 2. ROOKSLIERTEN, FLESSEN


DOFFE WARMTE
DRUKKEND TEGEN HET GLAS
HET HOOFD HANGT NAAST ELLENDE

DE GEUR VAN AS EN DE VLOEIBARE VLAM
DE ELLENDIGE FLES
NAAR BENEDEN RAZENDSNEL

BRANDENDE HITTE BOVEN EEN VASTGENAGELD LIJNENSPEL
DRUK VERTEREND
EEN EINDELOOS NIETSLAND

DE GEEST OP EEN LINEAIR TRAJECT
ZANDERIG, DE OVERTOCHT NAAR HET NOORDEN

IJLENDE ARTIEST, LUISTER: HET ZUIDEN SMEULT NA OP DE ZADELS VAN DE RUITERS
AAN DE WAANZIN ONTSNAPPEN,
’T IS ALTIJD TEVERGEEFS
 
№ 3. HET SCHUIMSPOOR VAN DE RAMP


I. BEWEGINGEN

TREKKEND NAAR BOVEN
DE SCHILDER ZIT STIL
HOBBELT VOORT
DENDERT MEE

NAAR VOREN, NAAR ACHTEREN
IN HET SCHUIMSPOOR VAN DE RAMP

HOEVEN, GALOPPEREND ACHTER DE WAGON
BIJTEND
DRUKKEND
HIJGEND
SLIJMEND
ZWIJGEND

II. ONTMOETING MET HET ROOFDIER: 

ZIE HIER
DE ZACHTE VROUWENVORM
DIE ALS EEN MAGNETISCHE OASE AANTREKT
EN VERLEIDT 

ZE KNEEDT DE REALITEIT MET HAAR ZEEHANDEN, WANT ZE ÍS DE ZEE:
ONDER HAAR HUID, DE ZEE

ZIJ IS DE PROTODOOD IN ZWARTE HAREN
EEN VOORBODE VAN DE KUNST
EEN SCHIM VAN LICHTE ZEDEN









№ 4. EL GRECO IN TOLEDO 


BEGIN:


…EN DE VORM, ZO TRAAG
VOLGT ZIJN INSTABIELE WAAN
SCHUDT NU DE HELDERBLAUWE, KOUDE VROUWENHAND 
EN HAAR FORCERENDE TRANSPARANTIE

VER-GE-ZEL-LEN
VERGEZELLEN
VER-GE-ZEL-LEN
ONDERWERPEN

HALF IN HAAR MACHT, HALF ERUIT
ONDERWERPEN! 

HET PAD LEIDT LANGS DE GEAMPUTEERDE KLOK; 
NAAR DE SACRISTIE
OMRINGD DOOR DE GROTE GRECO

OPENBARING VAN HET GEHEIM: MODERNISME, VERBORGEN IN DE PASSIE
DOOR HET ZUIDEN EN HET NOORDEN SCHALLEN NU DE TROMPETTEN VAN AMDUSIAS

GALMENDE KAKOFONIE KLINKT IN DE JUWELENSTAD
SCHUIMBEKKEND VOORUITZICHT, MAAR NU EERST: DE VROUW

EINDE: 

DE MARIONET EN DE PION, TEZAMEN IN HET SPEL.
DE GEKTE EN SLAVERNIJ DANSEN MET ELKAAR OP DE TAFEL VAN DE RATIO
№ 5. PARIJS IS EEN PORTAAL


NU LOST ALLES OP IN DE MENIGTE
HET GEJOEL EN GEROEP WAAIT ALS STOF DOOR DE DRONK
EN BEVRUCHT WERVELEND DE PULSERENDE MASSA

DE DWAAS HOUDT HET LEVEN BINNEN
EN DEZE GEHEVEN GLAZEN DRUKKEN TEGEN ZACHTE LIPPEN

HIER DRUIPT DE NACHT GERUISLOOS LANGS HET DIJBEEN
EN BEKLEMT ZIJ LACHEND DE GEEST

STRELENDE HANDEN VERWELKOMEN MET VOORZICHTIGE BEWEGINGEN DE SCHELE ZIENER

HIER, VER VAN HUIS: DE NACHT ZELF WORDT EEN ONDERKOMEN

№ 6. DE ONNOEMELIJKE VERLEIDELIJKHEID VAN DE BEZWIJKENDE DEUGD


KOM NU MAAR, EN GRIJP HEM NU HET NOG KAN
WANT MORGEN IS ALLES WEER WEG
BIJ OCHTENDLICHT WORDT DE ESSENTIE HERKEND; DE BLIK AFGEWEND

DE CHAOS, TIJDELIJK BEVRIJD
HET GELAAT, VLUCHTIG GETOOND

DE KOUDE BOEZEM SMOORT DE DWAAS
EN WASEMT EXOTISCHE AROMA’S VAN EEN LAATSTE, VERGETEN LIEFDE

HET VERSTAND SPREEKT TOT HET HOGERE:
'IS DIT GEPROJECTEERDE WAANZIN, OF EEN PLOTSELING BESEF?'

TREK HEM UITEEN EN VIERENDEEL DE GEEST
ONDER EEN HONGERIGE HEMEL
DE GEHELE KOSMOS SNAKT NAAR LEVEN

IN DEZE DONKERPAARSE WAAS VAN CURVEN, SIERLIJKE RONDINGEN
ZIJN GOLVENDE LAKENS EN UITNODIGENDE BLIKKEN DE INGANG VAN HET LABYRINT









№ 7. SIERLIJKE SCHADUWMOND 




I. DE HEILIGE VULVA:

IN DE DROOM
TUSSEN SCHEMERENDE AARDLAGEN
LIGT EEN GAPENDE, OPEN MOND
MAAR HET IS NIET ZIJN MOND

OPENGESPERDE OGEN LEIDEN DE SCHELE ZIENER LANGS HAAR LIPPEN
DOOR HET UITGEHOLDE DAL


II. NACHT IN PARIJS, 1924: 

EN DE WERELD STAAT STIL
ER WORDT NIET GESLAPEN
NIET DOOR HEM, NIET DOOR HAAR

IEDEREEN IS; ZIJ ZIJN WAKKER IN DE DROOM

GELAATSTREKKEN VERDUISTEREN EN LICHTEN OP LANGS EEN ADEMEND GORDIJN
EN HET RUMOER OP STRAAT REKT ZICH UIT, GRIJPT NAAR HET VENSTER EN DIFFUNDEERT IN GEFLUISTERD VERDRIET

DE TRANEN IN HAAR OGEN HERBERGEN EEN GEDULDIG VERLANGEN: 
'ZIE MIJ, ZIE MIJ'
HAAR KWETSBAARHEID KLEEDT HAAR UIT, MAAR ONDER HAAR HUID EEN VOORBIJE ZONSONDERGANG, KOUDE BRIES, KOUDE HERFST, KOUDE WINTER

EN MET ZUIDELIJKE HANDEN EN EEN ZUIDELIJK BEGEERTE STREELT HIJ NU SCHOKKENDE SCHOUDERS, KLOPPENDE BORST, RILLENDE DIJEN
OVER HET NIETS ONDER HAAR HUID

EN ALS GOLVEN, BREKEND OP ROTSEN, SPOELEN ZIJ OVER ELKAAR NAAR BENEDEN
RITMISCH OVER ELKAAR; RITMISCH NAAR BENEDEN
NAAR DE TOEKIJKENDE BRON, GAPEND IN HET DUISTER, TUSSEN SCHEMERENDE AARDLAGEN

III. GEVANGENSCHAP: 

DE MUZE DAALT NEER OVER HET BEWUSTZIJN
SPREIDT HAAR VLEUGELS; BELICHAAMT HET AFSTANDELIJKE IDEAAL
ALTIJD BINNEN HANDBEREIK. ALTIJD OP AFSTAND
EN ZE BLIJFT PERFECT, OMDAT ZE NIETS MEER IS
OMDAT ZE ER NIET MEER IS
OMDAT ZE NIETS IS

EN HIJ BLIJFT GEKETEND
TOT HIJ NIETS MEER IS
NIETS MEER IS
NIET MEER IS

IV. VALLEN/ GEVALLEN: 

BLOEI OP! WORD WAKKER!
FLOREER IN VERGIFTIGDE TUINEN
PARIJS WAS EEN PORTAAL